Er is iets niet goed gegaan in de zorgverlening
Een incident heeft plaatsgevonden
Een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en heeft geleid, had kunnen leiden of zou kunnen leiden tot schade bij de patiënt.
Een complicatie heeft plaatsgevonden
Een complicatie is een onbedoelde en ongewenste uitkomst tijdens of volgend op het handelen van een tandarts, die voor de gezondheid van de patiënt zodanig nadelig is dat aanpassing van het (be)handelen noodzakelijk is, danwel er is sprake van onherstelbare schade.
Een calamiteit heeft plaatsgevonden
Een calamiteit is een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en die tot de dood van een patiënt of een ernstig schadelijk gevolg voor een patiënt heeft geleid.
Soms is niet duidelijk of een gebeurtenis een complicatie, een incident of een calamiteit is. Er kan onduidelijkheid zijn omdat:
- Niet vaststaat of de kwaliteit van zorg niet voldeed.
- De ernst van de opgetreden lichamelijke of psychische schade onduidelijk is.
- Niet duidelijk is of het gebrek in de kwaliteit van zorg van invloed is geweest op de ongewenste uitkomst.
Meestal is onderzoek nodig om hier duidelijkheid in te scheppen. Zo kan iets dat eerst een complicatie lijkt, toch een calamiteit zijn. Dit is het geval als er iets niet goed gedaan is (er is bijvoorbeeld niet volgens de richtlijnen / professionele standaard gewerkt). In de mondzorg is de casus van het groene hoekstuk bekend. Een patiënt is overleden als gevolg van een hersenembolie na een antrumperforatie. Onderzoek wees uit dat het om een zeer zeldzame complicatie ging die tot de dood van de patiënt heeft geleid. De ernst van het gevolg maakt dat deze complicatie ook een calamiteit is. In andere woorden: complicatie gaat over de uitkomst van zorg (het gevolg), incident gaat over de wijze waarop de zorg geleverd is. Een calamiteit is een incident met een ernstig schadelijk gevolg of overlijden.
Incidenten dienen in het kwaliteitssysteem (“veilig-melden-incidenten”) worden gemeld, maar ook (structurele) fouten die (nog) niet tot schade of nadeel hebben geleid. Incidenten met merkbare gevolgen moeten worden gemeld aan de cliënt. Het doel is het leren van incidenten en voorkomen dat ze nogmaals gebeuren.
Zie meer informatie: