De klachtenwijzer

Als je als zorgprofessional een klacht ontvangt, is niet altijd duidelijk om wat voor soort klacht het gaat. Is het bijvoorbeeld een tuchtklacht of niet? En welke juridische procedure hoort daar dan bij? Met de klachtenwijzer weet je binnen een paar vragen met welke klacht en procedure je te maken hebt. Ook geven we mee welke stappen verstandig zijn om te nemen.

Er is iets niet goed gegaan in de zorgverlening

Een incident heeft plaatgevonden
Een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg of jeugdhulp of van de uitvoering van een kinderbeschermingsmaatregel of jeugdreclassering en heeft geleid, had kunnen leiden of zou kunnen leiden tot schade bij de cliënt/jeugdige. Een incident kan leiden tot een klacht

Een calamiteit heeft plaatsgevonden
Een calamiteit is een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg of jeugdhulp en die tot een ernstig schadelijk gevolg voor of de dood van een cliënt heeft geleid. Een calamiteit kan leiden tot een klacht.

Er heeft geweld in de zorgrelatie plaatsgevonden
Geweld in de zorgrelatie is een breed begrip. Het betreft iedere vorm van geweld of seksueel grensoverschrijdend gedrag van een zorgverlener of ander persoon van een zorginstelling tegenover een client. Ook geweld tussen cliënten die gedurende een etmaal of dagdeel in een accommodatie van de instelling of jeugdhulpaanbieder verblijven moet worden gemeld. Geweld kan betrekking hebben op lichamelijk, geestelijk of seksueel geweld. Geweld in de zorgrelatie kan leiden tot een klacht.